header4.png header3.png header13.png header6.png header11.png header5.png header14.png header2.png header10.png header8.png header1.png header7.png header9.png header12.png header15.png

Scheidsrechters en arbitragebeleidsplan

Het arbitrageplan vindt u achter de inlog via Club - Documenten - Arbitrage

In voorgaande seizoenen hebben veel van onze leden hun voorkeuren opgegeven aan de TC m.b.t. het fluiten van wedstrijden. Dit gold zowel voor spelleiders (3-/6-/8-tallen) als voor scheidsrechters (11-tallen). Allerlei voorkeuren (welk team? welke datum niet? etc) kon worden doorgegeven. We zijn natuurlijk zeer blij dat we veel vrijwilligers hebben, die de wedstrijden willen fluiten, want:

zonder scheidsrechters kan er niet worden gespeeld !

Je kan je voorkeuren aan ons doorgeven via [email protected]. Hier kun je ook tussentijdse wijzigingen doorgeven, zodat wij steeds over een actuele lijst kunnen beschikken. Hierdoor kan worden voorkomen dat je gevraagd wordt om te fluiten op een ongewenst moment of voor een team uit een te hoge klasse.

Wil je graag opgeleid worden tot scheidsrechter? Ook dan kan je het formulier insturen. Wij informeren je dan over de mogelijkheden.

We willen graag benadrukken dat iedereen, die bepaalde fluitvoorkeuren heeft, dit ook aan ons doorgeeft.

Als wij over een goede lijst beschikken, hoeft niemand teleurgesteld te worden, omdat men gevraagd wordt om een wedstrijd te fluiten en dit, om welke reden dan ook, niet wil of aankan. Als voorkeuren niet bekend worden gemaakt, worden de scheidsrechters en spelleid(st)ers ingedeeld op basis van de, bij ons bekende, vaardigheden en niet op basis van de voorkeuren én vaardigheden.

In sommige situaties kan het natuurlijk voorkomen, dat de wij toch een beroep op je doet om een wedstrijd te fluiten, maar dit zal meer uitzondering zijn dan regel.

De KNHB heeft een heel kort en bondig document geschreven, deze kun je bekijken door de link te volgen: spelregels in een notendop.

On-line spelregelcursus:
Vier maal per jaar krijgt iedereen de gelegenheid om mee te gaan doen aan de on-line spelregelcursus ( E-learning) van de hockeybond. Hiermee kun je thuis (via internet) de cursus clubscheidsrechter doen, binnen 30 dagen. Als je de cursus hebt gehaald wordt je verder begeleid om zelfstandig 11-tallen in de D- en of C-leeftijd te fluiten.

Alle 1e jaars B krijgen van arbitrage bericht om gedurende het hockeyseizoen de scheidsrechterskaart te behalen. De club verwacht van je, dat als je in MB of JB speelt, je je kaart in een redelijke termijn gaat halen. De reden hiervoor is dat spelregelkennis onlosmakelijk verbonden is met het spelen van hockey. Je ontvangt via arbitrage een inlogcode van deze E-learning-cursus via internet.

Daarna is het van belang dat je:
Kijk of alles werkt! Mail met inlogcode is naar jou verzonden met als afzender [email protected].

Soms wordt deze mail als spam gezien, heb je de mail niet ontvangen dan kun je deze link gebruiken: https://knhb.returnontalent.nl/login/index.php

De cursist kan dan inloggen met zijn mailadres en klikken op "gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?”. Je ontvangt dan per mail een nieuw wachtwoord. Hiermee kan de cursist dan inloggen en starten met de E-learning cursus.

Je kunt de cursus volgen in Internet Explorer, Chrome en Firefox. Gebruik dan wel de standaard instellingen voor een goede werking. Gebruik je een Mac (browser Safari), zorg dan dat je Silverlight voor de Mac hebt geïnstalleerd, anders werkt de cursus niet. Gebruik op een iPad is niet mogelijk.

De cursist dient bij vragen/problemen alleen te corresponderen met [email protected] , als opleidingscoördinator van de HVB, dus niet met de KNHB.