header1.png header3.png header12.png header14.png header5.png header6.png header8.png header10.png header11.png header7.png header13.png header9.png header15.png header2.png header4.png

Historie

In mei 1974 stonden Hans de Bakker en Hans Pieters aan de basis van wat wij nu kennen als Hockeyvereniging Bleiswijk. Beiden koesterden de wens om in Bleiswijk een hockeyvereniging op te richten. Aan de hand van een gemeentelijke enquète en een advertentie op 5 juni 1975 werden uitnodigingen verstuurd naar 80 mensen. Hiervan kwamen 40 hockeyliefhebbers naar de oprichtingsvergadering op 12 juni 1975 in de kantine van de toenmalige omnivereniging Weidevogels. Omdat op zaterdag korfbal werd gespeeld, speelden zowel de jeugd als de senioren alleen op zondag hockey. Tenue voor de dames was een bruine rok en een wit shirt met oranje strepen, de heren hielden het op witte broeken.

Op 30 september 1976 werden in de Algemene Ledenvergadering de statuten vastgesteld. Deze datum geldt dan ook als de officieel oprichtingsdatum van HVB. Klik hier om de originele oprichtingsstatuten te lezen.

Clubhuis Sportlaan Na een jaar week de hockeyafdeling uit naar de accomodatie van Soccer Boys aan de Sportlaan, ook wel "het oude knusse knollenveldje" genoemd. Het clubhuis was een vochtige, door verf bijeengehouden, beregezellige houten keet en het veld kon vanuit de slaapkamer van een nabij wonend lid gekeurd worden. Op 30 september 1976 onstaat de "echte" club onder de naam Hockeyvereniging Bleiswijk en met de huidige clubkleuren (bruine rok/broek met blauw shirt).

Na vier seizoenen moest de vereniging wijken voor de bouw van sporthal Rijneveen en streek zij neer op haar huidige lokatie, sportpark Merenveld. Begin november 1979 ging de eerste paal de grond in van het nieuwe clubhuis en op 23 augustus 1980 werd het clubhuis feestelijk geopend. Met veel zweet, doch geen tranen, door veel leden afgeschilderd, ingericht en verfraaid. Clubhuis Merenveld In haar achtste bestaansjaar kreeg HVB een kunstgrasveld.

In het seizoen 1979-1980 werd de Club volwaardig lid van de K.N.H.B. De accommodatie is gelegen aan de Götzenhainsingel. H.V.B. heeft twee kunstgrasvelden tot haar beschikking, een hoofdveld en een trainingsveld (tevens miniveld voor E-teams). Na vernieuwing van het hoofdveld en nieuwaanleg van het trainings/miniveld, zijn deze velden tijdens het familietoernooi op feestelijke wijze geopend op 22 augustus 1999 door onze wethouder, mevrouw Huguette Tichler Schlemper.